torsdag 28. november 2013

Topp 10 Løp


10 på topp – Løp


 

Jeg har etter mange år på beina løpt mange løp. Det er stor forskjell på opplevelsen og arrangementet som sådan. Mine egne favoritter blir forklart, fra 10-1. Er det noen som er uenig får de kommentere, men dette er ihvertfall mine.

10 Spjettløpet. Mitt eget løp, som jeg og Morgan Aagård fant på. Fikk raskt høy popularitet, noe som gjorde at førsteårsseieren nok er den letteste seieren i historien. Et tungt motbakkeløp, men litt for kort til å komme høyere på lista mi. Har vært med å arrangere de første 5åra og har de siste åra ikke kunnet vær t med å hjelpe.

9 Peer Gynt løpet. Et supert løp som gikk oppe på Gålå. Supert løp rundt 15km. Hadde en tøff duell her om seieren ifjor. Tapte mot slutten. Moro terrengløp som også var ganske teknisk til tider.

8 Almannaberget opp. Fint motbakkeløp i Oppdal, hardt løp som går opp til den fine toppen Almannabergjet i Oppdal. Cirka 10km løping, her kan man løpe hele veien. Perfekt! Fikk en 3.plass det året jeg var med (2009), etterfulgte løpet med å overnatte ute i Stropeldalen sammen med Martin Møller. Knallfint det i 2 grader, storm og en liten flaske akevitt.

7 Besseggløpet. Løpet går i Peer Gynts rike, fra Memurubu opp Besseggen og ned til Rondvassbu. Løpet er cirka 16km og blod tungt. Nesten 1000 høydemeter stigning og fall. Litt for tung start faktisk, husker på at låra var rimelig kake allerede etter 10min løping. Løpet startet opp på 60 tallet for så å ikke bli arrangert før for en 4 år siden. Mye grunnet skader i unnabakkene fra Veslfjellet.  

6 Fjellmaraton i Sälen. Ble i år arrangert for første gang. Et supert arrangement, som neste år blir enda bedre (da fjernes asfaltbiten i starten). Fikk en god opplevelse av et langt løp, tross sine 42,2km. Mye løping høyt over skoggrensen trekker opp.

5 Costa del Zlit. Kun arrangert 3 ganger, alle gangene vant jeg. 7,5km terrengløp i Tunnsjø i Lierne. Et knalløp som passet meg perfekt. Hard start og mye løping i myr. Einar Otto Ingulfsvann og jeg som fant på løpet. Synd at det ikke ble mer populært.

4 Egebergs minnesløp. Et supert fjelløp som går i Tolga. 21km med løping godt til fjells, et av løpene som er litt glemt. Var nok større deltagelse før da gjerne de største skistjernene deltok. Fikk seier her i fjor.

3 Vassfjellet rundt. Et knallbra løp som går i Klæbu, rett utenfor Trondheim. Løpet var i tidligere 21km, men har blitt kortet ned til 18km og takk for det. Asfaltbiten på slutten før var et sant mareritt. Har løpt her 5 ganger og alltid hatt gode opplevelser. Et løp som passer meg fint, langt, tungt, og mye fjelløping.

 
2 Oppgårdsløpet. Et mer sjarmløp er det vanskelig å finne. Et knallfint løp som passer meg svært bra. Distansen er kun 4,5km men er svært kupert. Løypa følger delvis krøttersti og det er jo et virkelig knalløp Ole Harald styrer i Kvelia. Har her kun 2.plasser også. Nærmest var i spurtduell mot Espen Kveli for mange år siden. På bildet er jeg i rygg på Morgan Aagård, med Jørgen Bergli og Einar Otto Ingulfsvann bakerst.

1 Portfjelløpet. Et terrengløp etter mitt hjerte hjemme i Lierne. 16km langt, hvor starten er brutal. Løpet starter i grensegata til Sverige og går i terrenget hele veien til Tunnsjø hvor målgang er. Jeg har aldri vunnet løpet, men har 4 andreplasser. Har i tillegg vunnet adelskalender for beste Li-bygg og beste løper.
 

Her fra starten av et Portfjelløp.
Det tradisjonelle barings er et plagg er et must i løpet.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar